Ohjeita ja oppaita oppimateriaalien avoimeen julkaisemiseen

Kansalliset ohjeet, suositukset ja linjaukset

Avoimen oppimisen linjaus

  • Osa 1: Sisältää periaatteet ja tavoitteet, huomioitu erityisesti avoimet oppimateriaalit. Julkaistaan 7.12.2020.
  • Osa 2: Sisältää toimenpiteet, huomioitu erityisesti avoimet oppimis- ja opetuskäytänteet (tekeillä)

Avointen oppimateriaalien opas (luonnos, tekeillä)

  • Käsitteiden määrittely: avoin oppiminen, avoin oppimateriaali, avoimet oppimis- ja opetuskäytänteet
  • Tekijänoikeusasioita
  • CC-lisenssit avointen oppimateriaalien näkökulmasta

Tekijänoikeudet ja sopimusmallit (suositus, final draft)

  • Mitä asioita hyvä huomioida oppimateriaalin avoimessa julkaisemisessa?
  • Tekijän näkökulma: miten, missä ja millä käyttöehdoilla
  • Organisaation näkökulma: yhteistyö ja sopiminen
  • Opiskelijan näkökulma: opiskelija oppimateriaalin tekijänä

Meritoituminen (suositus, tekeillä)

  • Miten oppimateriaalien avaaminen meritoi?
    • Avoimen oppimateriaalin tekijän muistilista
  • Mitä tulee huomioida, kun meritoi oppimateriaalia? Mm. organisaatioiden näkökulma

Laatu (suositus, tekeillä)

  • Kuinka varmistaa oppimateriaalinsa laatua?
  • Kuinka voi tarkastella avointen oppimateriaalien laatua?

Saavutettavuus (suositus, tekeillä)

  • Saavutettavuusdirektiivi ja oppimateriaalien avaaminen

Avointen oppimateriaalien kirjasto, AOE

Näin avaat oppimateriaalisi AOE:ssa:

Lähde: AOE-tiimi (2020) Avointen oppimateriaalien kirjasto. Helsinki: CSC. Linkki tarkistettu 28.11.2020.

Kansainvälisiä ohjeita

A Basic Guide to Open Educational Resources (OER)

This Guide comprises three sections. The first – a summary of the key issues – is presented in the form of a set of Frequently Asked Questions. Its purpose is to provide readers with a quick and user-friendly introduction to Open Educational Resources (OER) and some of the key issues to think about when exploring how to use OER most effectively.

The second section is a more comprehensive analysis of these issues, presented in the form of a traditional research paper. For those who have a deeper interest in OER, this section will assist with making the case for OER more substantively.

The third section is a set of appendices, containing more detailed information about specific areas of relevance to OER. These are aimed at people who are looking for substantive information regarding a specific area of interest.

Open Education Handbook

"Open Education" is a topic which has become increasingly popular in a variety of contexts. This handbook has been written to provide a useful point of reference for readers with a range of different roles and interests who are interested in learning more about the concept of Open Education and to help them deal with a variety of practical situations.