Julkaisuarkisto JYX uudistui

Jyväskylän yliopiston julkaisuarkisto - JYX

Kansainvälisestikin menestynyt julkaisuarkistomme JYX on uudistunut. Osoite on tuttu https://jyx.jyu.fi. Uuden JYXin alustana toimii DSpace 6 -julkaisuarkisto-ohjelmisto.

Käyttäjille näkyvin muutos on uusi, yliopiston brändi-ilmettä tukeva raikas ulkoasu sekä entistä parempi hakutoiminto.

Päivityksen yhteydessä myös JYXin navigointirakenne uudistui - esimerkiksi gradut ja väitöskirjat löytyvät saman Opinnäytteet-kokoelman alta. Opinnäytteiden laitos- ja oppiainetiedot ovat jatkossakin haettavissa metatiedoista ja URN-osoitteet toimivat pysyvinä tunnisteina.

Tieteellisiä artikkeleita JYXissä on tällä hetkellä melkein 6 000 kappaletta.

Uutuutena JYXissä on Verkkonäyttelyt-osio, jossa voidaan nostaa esiin aineistoja temaattisina kokonaisuuksina. Esimerkkinä mainittakoon Yang Jingin haastatteluaineistot kiinalaisista ympäristötaiteilijoista: Ecological Awareness in Chinese Contemporary Art.

Myös JYXissä olevaa kartta-aineistoa esittelevä vanhakartta.fi -palvelu on siirtymässä uudelle alustalle ja uuteen ulkoasuun.

Uusi JYX on rakennettu Avoimen tiedon keskuksen kirjaston ja yliopiston IT-palveluiden yhteistyönä avoimen lähdekoodin ohjelmistoja hyödyntäen.

Palautetta uudesta JYXistä voit lähettää osoitteeseen: jyx@jyu.fi.