Avoimet oppimateriaalit Suomessa ja maailmalla

Avointen oppimateriaalien ja MOOCien palveluja:

Avointen oppimateriaalien kirjasto (aoe)

Avointen oppimateriaalien kirjastoa käytetään kansallisesti kokoamaan oppimateriaalit ja niiden tekijät yhteen. Kirjautumalla Haka-tunnuksilla aoe:hen pääset lisäämään joko oman oppimateriaalisi kuvailutietoineen tai linkin muualla olevaan avoimeen oppimateriaaliisi kuvailutietojen kanssa.

AOE:sta löytyy myös muiden opettajien tekemää avointa oppimateriaalia, jota voi hyödyntää kuhunkin materiaaliin määritellyn lisenssin mukaisesti.

Oppimateriaaleja on helppo löytää tiedonhankinnan periaattein JYU:n JYKDOK-tietokannasta ja kansallisesta Finna-tietokannasta, sillä aoe:ssa avatut materiaalit on linkitetty näihin tietokantoihin. Molemmissa käytetään YSO-asiasanoitusta, kuten aoe:ssakin, joten YSO-sanoin kuvaillut oppimateriaalit löytyvät kätevästi.

Open Culture

Open Culture tuo esiin oppimiseen tarkoitettua kulttuurimateriaalia jatkuvan oppimisen näkökulmasta eli eri elämänvaiheisiin soveltuen. Tavoitteena onkin koota yhteen avointa sisältöä, kuratoida sitä, ja tuoda materiaali helposti saataville. Sisältöinä on mm. maksuttomia verkkokursseja, MOOCeja, avoimia kurssikirjoja, e-kirjoja sekä audio-visuaalista materiaalia.

Open Education Consortium

The Open Education Consortium (OEC) on voittoatavoittelematon, maailmanlaajuinen avoimen oppimisen institutioiden ja organisaatioiden muodostama verkosto. OEC kannustaa ja tukee avointa oppimista mahdollistamalla avointen oppimateriaalien löytämistä, uudelleen käyttämistä, tuottamista ja jakamista. OEC:n tavoitteena on myös tukea avoimia linjauksia, rakentaa kestäviä avoimen oppimisen malleja ja mahdollistaa kansainvälistä yhteistyötä ja innovaatioita.

MERLOT

MERLOT tarjoaa pääsyn kuratoituun verkko-oppimiseen sekä tukea sisällöntuotankotyökaluihin. Merlossa on mukana kansainvälinen joukko kouluttajia, oppijoita ja tutkijoita.

OpenLearn

Open Learn sisältää englantilaisen Open Universityn avoimia oppimateriaaleja.

OER Commons

OER Commons on kansainvälinen digitaalinen avointen oppimateriaalien kirjasto.

SAYLOR Academy

Saylor Academy on perustettu jo vuonna 2008 ja tarjoaa maksuttomia, avoimia verkkokursseja.

Class Central

Class Central on avointen verkkokurssien, MOCCien, kansainvälinen hakukone ja arviointisivusto.

Kotimaisia avoimia kursseja

Muita avoimia materiaaleja, esim. kuvapankkeja

Tarkista käyttölisenssi aina ennen materiaalien hyödyntämistä.